Home Veteranenloket Zorg Zorgtraject Veelgestelde vragen over het zorgtraject

Veelgestelde vragen over het zorgtraject

Hieronder staan de meest gestelde vragen over het zorgtraject. Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op met het Veteranenloket via 088 334 00 00 of info@veteranenloket.nl.

Veelgestelde vragen:

Hoe meld ik mij aan bij het Veteranenloket?
  • Je kunt bellen naar telefoonnummer 088 334 00 00
  • Je kunt een e-mail sturen naar info@veteranenloket.nl
  • Je kunt een brief sturen naar: Veteranenloket, Postbus 125, 3940 AC Doorn
Voor wie is het Veteranenloket bedoeld?
  • Post-actieve veteranen en hun thuisfront.
  • Post-actieve militaire oorlogs- en dienstslachtoffers en hun relaties.
  • Veteranen in werkelijke dienst en hun relaties.
  • Dienstslachtoffers in werkelijke dienst en hun relaties.
Voor welke hulp/ zorgvragen kan ik terecht?
  • Materiële hulp: zoals uitkeringen, voorzieningen, hulp bij schuldsanering en begeleiding naar nieuw werk; en of
  • Psychische zorg: eerste en tweedelijns geestelijke gezondheidszorg, zoals maatschappelijk werk en Bedrijfsmaatschappelijk Werk Defensie; en/of
  • Revalidatie en re-integratie.
Kan ik een zorgcoördinator krijgen?

Alle veteranen en militaire oorlogs- en dienstslachtoffers die zich met gezondheidsklachten of andere zorgvragen melden bij het Veteranenloket, krijgen een zorgcoördinator toegewezen.

Wat is de rol van een zorgcoördinator?

Na contact met het Veteranenloket neemt een zorgcoördinator contact met je op. De zorgcoördinator inventariseert samen met jou welke hulpvragen je hebt en verwijst je naar de juiste zorg-, of dienstverlener. De zorgcoördinator begeleidt je gedurende het gehele hulpverleningsproces en is jouw eerste aanspreekpunt. De zorgcoördinator is zelf geen behandelaar.

Op welk gebied kan het Veteranenloket iets voor mij betekenen?

Het Veteranenloket is het eerste aanspreekpunt voor veteranen, militaire oorlogs- en dienstslachtoffers en hun relaties. Je kunt bij ons terecht met alle vragen op het gebied van zorg en dienstverlening.

Verandert door de komst van het Veteranenloket de begeleiding die ik tot nu toe heb gekregen?

Nee, u blijft dezelfde zorgcoördinator of maatschappelijk werker houden en ook alle hulp en begeleiding die tot nu toe is aangeboden. Neemt u voor het eerst contact op met het Veteranenloket voor een hulpvraag, dan krijgt u een zorgcoördinator toegewezen. Die neemt telefonisch met u de vraag verder door en zoekt naar oplossingen.

Ik ben veteraan in werkelijke dienst. Kan ik ook contact opnemen met het Veteranenloket?

Ja, ook veteranen in werkelijke dienst kunnen contact opnemen met het Veteranenloket. Je wordt dan verwezen naar de casecoördinatoren van de operationele commando’s. Zij nemen contact met je op nadat je het Veteranenloket hebt gebeld.