Home Veteranenloket in tijden van corona

Veteranenloket in tijden van corona

Het Veteranenloket is er ook voor jou tijdens het coronavirus.

Mensen kunnen verschillende emoties en reacties ervaren vanwege de ingrijpende maatregelen die nu gelden in Nederland. Het is begrijpelijk dat je dit soort reacties ervaart tijdens deze periode. Ook in deze tijd is het Veteranenloket er voor jou als veteraan.

We attenderen je om te beginnen graag op een aantal zeer interessante folders over bijvoorbeeld omgaan met stressreacties tijdens sociale onthouding en de coronacrisis doorkomen wanneer je PTSS hebt. In de folders staan ook een aantal handige, eenvoudige tips om zelf mee aan de slag te gaan.

Bekijk de folders van ARQ over psychosociale ondersteuning in coronatijd

Dienstverlening vanuit het Veteranenloket


Stap voor stap worden de maatregelen in verband met het coronavirus in Nederland versoepeld. Ook wij, Veteranenloket, gespecialiseerd maatschappelijk werk van de Basis en van VBMW en de nuldelijns ondersteuning, hebben onze richtlijnen aangepast. Uw en onze veiligheid blijven voorop staan.

De richtlijnen zijn als volgt:

  • Heeft u een hulpvraag? Bel ons op. We komen aan de lijn. Na het contact met het Veteranenloket zal een zorgcoördinator, nuldelijns ondersteuner of maatschappelijk werker van het LZV telefonisch contact met u opnemen en met u in  gesprek gaan.
  • Voorlopig zullen de (hulpverlenende) gesprekken vooral telefonisch worden gevoerd. Ook kan er gebruik worden gemaakt van beeldbellen. Daarmee kunnen we u al wel helpen!
  • We kunnen u, alleen als het noodzakelijk is, in persoon ontmoeten. Voorafgaand aan een ontmoeting doen we, samen met u, een risico check en spreken we een passende locatie af. Zo beschermen we uw en onze gezondheid.
  • Zodra de richtlijnen van de overheid verder versoepelen, kunnen we weer bij u thuis langskomen.

Veteranenloket algemeen
In verband met het coronavirus, werken onze medewerkers, zoveel als mogelijk thuis. Als u belt naar het Veteranenloket, kan het iets langer duren voordat de telefoon wordt opgenomen. Blijf aan de lijn, dan wordt uw oproep beantwoord!

De verwerking van de aanvragen voor de Veteranenpas kan mogelijk langer duren dan gewoonlijk.

Wilt u bijvoorbeeld treinkaarten aanvragen, dit kan ook via Mijn Vi. Heeft u een vraag om informatie, stuur dan een mailbericht aan info@veteranenloket.nl. Heeft u een hulpvraag? Bel ons op. We komen aan de lijn.

Hulp voor het Thuisfront

  • Als je (of je partner) al wordt begeleid door een maatschappelijk werker of behandelaar in de 2e lijn LZV, dan is het advies om daar contact mee op te nemen. Deze kan ook goede tips geven om deze periode thuis door te komen.
  • Als je niet wordt begeleid, of gewoon even een luisterend oor zoekt, maak dan gebruik van de nuldelijns helpers. Deze zijn hier te vinden via, klik vervolgens op DiskV. Achter alle bolletjes, wordt een coördinator vermeld. Als je deze specifiek vraagt om een hulp voor het thuisfront, dan wordt er een thuisfronter voor je gezocht.
  • Iedere donderdagmiddag kunnen thuisfronters terecht bij de geestelijk verzorgers van het Veteraneninstituut in de online huiskamer via de app Houseparty. Klik hier voor meer informatie.

 

Corona hulp veteranen

Wil je (mede) veteranen graag de helpende hand bieden? Of kun je als veteraan in deze tijd hulp gebruiken? Stuur een e-mail (naam, adres, contactgegevens en je hulpvraag- of aanbod) naar activiteiten@veteraneninstituut.nl o.v.v. ‘Corona hulp’ en je bericht wordt gedeeld op de pagina

Corona hulp veteranen

Tip: voor extra hulp zoals boodschappen zijn er lokaal en regionaal verschillende mensen die online hun hulp aanbieden.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom het coronavirus? Op de website van het RIVM is alle informatie te vinden.