Home Veteranenloket in tijden van corona

Veteranenloket in tijden van corona

Het Veteranenloket is er ook voor jou tijdens het coronavirus.

Mensen kunnen verschillende emoties en reacties ervaren vanwege de ingrijpende maatregelen die nu gelden in Nederland. Het is begrijpelijk dat je dit soort reacties ervaart tijdens deze periode. Ook in deze tijd is het Veteranenloket er voor jou als veteraan.

We attenderen je om te beginnen graag op een aantal zeer interessante folders over bijvoorbeeld omgaan met stressreacties tijdens sociale onthouding en de coronacrisis doorkomen wanneer je PTSS hebt. In de folders staan ook een aantal handige, eenvoudige tips om zelf mee aan de slag te gaan.

Bekijk de folders van ARQ over psychosociale ondersteuning in coronatijd

Bereikbaarheid Veteranenloket

Omdat het coronavirus zich in Nederland steeds verder verspreid, hebben het Veteranenloket, de Basis, VBMW, APG/zorgcoördinatie, nuldelijns ondersteuning en LZV gezamenlijk besloten maatregelen te nemen. Deze maatregelen zijn van kracht voor gespecialiseerd maatschappelijk werk, zorgcoördinatie en nuldelijns ondersteuning.

De richtlijnen zijn als volgt:
Heeft u een hulpvraag? Bel ons op. We komen aan de lijn. Na het contact met het Veteranenloket zal een zorgcoördinator of maatschappelijk werker van het LZV telefonisch contact met u opnemen en met u in  gesprek met gaan. Voorlopig worden alle (hulpverlenende) gesprekken telefonisch gevoerd. Maar daarmee kunnen we u al wel helpen!  Zodra de richtlijnen van de overheid i.v.m. het coronavirus versoepelen, kunnen we weer bij u thuis langs komen.

Veteranenloket algemeen
In verband met het coronavirus, werken onze medewerkers, zoveel als mogelijk thuis. Als u belt naar het Veteranenloket, kan het iets langer duren voordat de telefoon wordt opgenomen. Blijf aan de lijn, dan wordt uw oproep beantwoord!

De verwerking van de aanvragen voor de Veteranenpas kan mogelijk langer duren dan gewoonlijk.

Wilt u bijvoorbeeld treinkaarten aanvragen, dit kan ook via Mijn Vi. Heeft u een vraag om informatie, stuur dan een mailbericht aan info@veteranenloket.nl. Heeft u een hulpvraag? Bel ons op. We komen aan de lijn.

In gesprek met geestelijk verzorgers

Het team geestelijk verzorgers van het Veteraneninsituut heeft nu ook een digitale huiskamer. Via de app Houseparty kunnen zowel veteranen als thuisfronters elkaar ontmoeten in informele sfeer. Ben je veteraan of thuisfronter en heb je in deze tijd behoefte aan een praatje? Je bent dan van harte welkom in de GV huiskamer!

Hulp voor het Thuisfront

  • Als je (of je partner) al wordt begeleid door een maatschappelijk werker of behandelaar in de 2e lijn LZV, dan is het advies om daar contact mee op te nemen. Deze kan ook goede tips geven om deze periode thuis door te komen.
  • Als je niet wordt begeleid, of gewoon even een luisterend oor zoekt, maak dan gebruik van de nuldelijns helpers. Deze zijn hier te vinden via, klik vervolgens op DiskV. Achter alle bolletjes, wordt een coördinator vermeld. Als je deze specifiek vraagt om een hulp voor het thuisfront, dan wordt er een thuisfronter voor je gezocht.
  • Iedere donderdagmiddag kunnen thuisfronters terecht bij de geestelijk verzorgers van het Veteraneninstituut in de online huiskamer via de app Houseparty. Klik hier voor meer informatie.

 

Corona hulp veteranen

Wil je (mede) veteranen graag de helpende hand bieden? Of kun je als veteraan in deze tijd hulp gebruiken? Stuur een e-mail (naam, adres, contactgegevens en je hulpvraag- of aanbod) naar activiteiten@veteraneninstituut.nl o.v.v. ‘Corona hulp’ en je bericht wordt gedeeld op de pagina

Corona hulp veteranen

Tip: voor extra hulp zoals boodschappen zijn er lokaal en regionaal verschillende mensen die online hun hulp aanbieden.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom het coronavirus? Op de website van het RIVM is alle informatie te vinden.