27 mei 2019

WOII op zee

De inzet van de koopvaardij.

Fotografie: NIMH

De inzet van de koopvaardij was zonder twijfel de belangrijkste Nederlandse bijdrage aan de eindoverwinning. Maar de prijs was hoog. Een fotoreportage.

Tijdens de oorlog werden Nederlandse koopvaardijschepen ingezet op zowel het strijdtoneel als voor goederentransport. Vaak voorzag de Royal Navy de Nederlandse schepen van geschut en werden de vaartuigen ingezet voor de evacuatie van Britse militairen (bijvoorbeeld bij Duinkerken), troepentransport (het HAL-stoomschip Nieuw Amsterdam vervoerde circa 300.000 manschappen), als hospitaalschepen en sleepboten.

Voor de koopvaardij begon de oorlog feitelijk al in september 1939. Er waren al twintig Nederlandse koopvaardijschepen tot zinken gebracht door ontploffende zeemijnen en aanvallen van U-Boten. Dankzij inspanningen van de Nederlandse koopvaardij werd tussen 1940 en 1945 op nagenoeg alle zeeën en bij alle oorlogscampagnes de Nederlandse vlag gezien. Dat ging wel ten koste van zware verliezen. Meer dan 4500 koopvaarders hebben door oorlogshandelingen de dood gevonden en honderden schepen zijn gezonken.

De bemanning van olietanker Ondina van NV Petroleum Maatschappij La Corona, Fremantle (Australië), eind 1942 De vlag herinnert aan een gevecht met twee Japanse hulpkruisers.

Bemanningsleden van het vrachtschip Jaarstroom van de NV Hollandsche Stoomboot Maatschappij (HSM) repareren in de machinekamer een pomp onder toezicht van chief engineer J.V. Wash.