Home » Veteranen & hun missies » Verhalen van veteranen » “Wat zou jij beslissen?”

Onder de naam ‘wat zou jij beslissen?’ heeft het Nationaal Comité Veteranendag een lespakket ontwikkeld, waarmee leerlingen van het voortgezet en hoger onderwijs inzicht krijgen in de situatie waarin je als militair kunt komen te verkeren in een oorlog of conflict. De scholier kruipt in de huid van een veteraan en komt voor moeilijke keuzes te staan.

Kapitein ter zee b.d. Huibert van Eijsden laat aan alle regiocoördinatoren van het educatief programma ‘Veteraan in de Klas’ zien hoe hij zelf het dilemmaprogramma inzet in zijn gastlessen.

Pas op, het is geen spelletje!

zegt Van Eijsden. “Je brengt het wel speels, maar het is heel serieus. Dat voelen de leerlingen ook al snel aan.”

We zien een presentatie – spannend gebracht met beeld en geluid – waarin een groep militairen in Afghanistan de poort van de compound verlaat. Ze gaan in een dorp verderop kijken hoe de bouw van een schooltje vordert, dat met Nederlands geld wordt gefinancierd. Een voice-over vertelt over de situatie: er zijn de afgelopen dagen incidenten geweest waarbij militairen zijn omgekomen, we moeten op onze hoede zijn. Dan zien de militairen vanuit hun pantservoertuigen een zwaargewonde man op het wegdek liggen. Wat gaan we doen? De klas kan kiezen uit twee opties: helpen of doorrijden. En zo volgen er meer dilemma’s, die steeds moeilijker worden.

maxresdefault

Scenario’s

“De leerlingen met wie we dit programma doen, zijn meestal tieners,” zegt Van Eijsden. “Ik vertel in mijn gastlessen altijd eerst iets over mijn eigen missie naar de Golfoorlog. Zo dichtbij de brandende olievelden van Koeweit was de lucht altijd zwart en giftig, dus onze mijnenjager was continu gasdicht gesloten. Zo geef ik beeld en geluid bij wat een uitzending is, wat het betekent écht in zo’n gebied te verblijven. Maar ik vraag hén ook naar eigen ervaringen. Want ook scholieren kennen situaties van zich onveilig voelen en moeten kiezen tussen twee niet-ideale situaties. Daar moet ook ruimte voor zijn in deze lessen.”

Hoofddoel van de gastlessen en het dilemmaprogramma is dat leerlingen inzicht krijgen in wat ‘defensie’ doet én dat ze meer begrip en waardering krijgen voor het werk van veteranen. Daarbij staat altijd de student zelf centraal.

Voor meer informatie over dit lespakket; www.watzoujijbeslissen.nl

Aanjager afbeelding

T: 088 334 00 92
E: educatie@veteraneninstituut.nl
A: postbus 125 / 3940 AC Doorn
Facebook: Veteraan in de klas

Is het verzorgen van gastlessen misschien ook iets voor u?
Mail ons via educatie@veteraneninstituut.nl