22 juni 2018
Home Verhalen van veteranen Een veteraan als medisch instructeur? Goed plan!

Een veteraan als medisch instructeur? Goed plan!

Sergeant eerste klasse Tim de Vries-Ketting (29) kan zich binnen de krijgsmacht geen mooiere baan wensen. Dagelijks is hij als instructeur bij de Militair Geneeskundige Opleidingen (MILGO) in touw om zijn leerlingen de basis van het medische vak bij te brengen. Dat hij veteraan is maakt die rol voor hem extra de moeite waard.

Op het terrein van de Van Oudheusden kazerne in Hilversum is het medische opleidings- en trainingscentrum van Defensie gevestigd. Officiële naam: Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum (DGOTC). Hier is het dag in dag uit oefenen geblazen voor de leerlingen. “Veel praktijk en casuïstiek is kenmerkend voor het onderwijs zoals we dat hier geven”, legt Tim uit. “We leiden op om volgens protocol de patiënt te behandelen.”

Dat is een kwestie van veel doen, tot je het letterlijk in je vingers hebt.

Ook voor de nodige theorie is volop aandacht, over de anatomie van het menselijk lichaam bijvoorbeeld. Zelf doorliep Tim de opleiding tot Algemeen militair verpleegkundige die hij in 2012 afrondde. Toen was het tijd voor een missie, vond hij zelf.

Best mogelijke zorg

Die missie kwam er. In 2015 ging Tim voor bijna een half jaar naar Mazar-e-Sharif in het noorden van Afghanistan. Op die uitzending kijkt hij met voldoening op terug.

Ik dacht eerst: maakt zo’n uitzending nu echt zoveel verschil, je bent toch gewoon goed opgeleid? Nu weet ik: ja, het maakt verschil.

Juist de onzekerheden waarmee je te maken krijgt zijn volgens de instructeur zo ontzettend waardevol. Waarom? “Als medisch personeel bij Defensie zijn we goed in wat we doen, daarvan ben ik overtuigd. Maar realisme over je eigen rol is belangrijk om het ook mentaal en emotioneel vol te houden.” Een les die de MILGO-instructeur dan ook graag overdraagt aan zijn leerlingen:

Je kunt niet iedereen redden, hoe graag je ook wilt. Wat je wel kan: de best mogelijke zorg bieden.

Vermogen tot improvisatie

Goed om ook een misverstand op te helderen, want bij Defensie ben je natuurlijk niet alleen schotwonden aan het behandelen. Tim: “Alle reguliere medische klachten komen hier ook gewoon voor. Van een blindedarmontsteking tot een verstuikte enkel.” Toch is er wel degelijk een verschil met de reguliere medische wereld.

“Werk je in een veldhospitaal, bij af- en vervoer van gewonden, of ben je geneeskundig verzorger bij een peloton dan heb je heel vaak met lastige omstandigheden en beperkingen te maken, en de druk is hoog. Dat vraagt een vermogen tot improviseren, en precies dat kenmerkt ook de opleiding die wij meegeven.”

Klaarstomen voor de basis

De programma’s zijn zo ingericht dat leerlingen in een hoog tempo de basiskennis en vaardigheden krijgen aangeleerd. Dat moet ook wel, want elk jaar zijn er duizenden militairen die bij DGOTC hun medische opleiding of een aanvullende training volgen. “Zo’n beetje de helft komt binnen met niks, als het om medische kennis gaat althans. Dat maakt de rol van MILGO-instructeur zo dankbaar”, vertelt Tim. Geneeskundig verzorgers worden in tien weken klaargestoomd voor de basis van hun individueel medisch handelen. Voor hun collega’s, de gewondenhelpers die medische hulp als een neventaak hebben, gebeurt dat zelfs in een periode van vijf weken.

Zij zijn het die ter plekke de eerste hulp verlenen als er iemand gewond raakt.

Hierna begint het pas

Over hoe belangrijk zijn werk als instructeur is, heeft Tim een duidelijke opvatting.

Kijk, als wij medische verzorgers er niet zijn, gaat er niemand de poort uit. Dat vraagt veel van het geneeskundig personeel, want ‘je bent ervan’. Met een goede opleiding leer je de protocollen toe te passen, ook onder druk.

En toch, na die opleiding begint het pas. “Je weet: er komen echte slachtoffers en dan moet je er staan. Wat mij elke dag motiveert is ervoor te zorgen dat mijn leerlingen op dat moment zijn voorbereid. Daarom hamer ik er altijd op: zorg dat je eigenaar wordt van je eigen beroepshouding en beroepskennis.”

Jij bent verantwoordelijk.