Home » Diensten » Veteranenpas » Reis & Reüniefaciliteiten » Voorwaarden en gebruik treinkaarten

In- en uitchecken
Let op: elk kaartje mag maar door één persoon gebruik worden. U reist met de 1 Dag Trein Vrij door per treinvervoerder op uw vertrekstation in te checken en op uw eindstation uit te checken. U checkt in of uit door uw kaart voor de kaartlezer van een poortje of paaltje te houden. Bij het inchecken hoort u één ‘piepje’ en bij het uitchecken twee ‘piepjes’. Gedurende de dag kunt u onbeperkt in- en uitchecken. Het is belangrijk dat u per vervoerder in- en uitcheckt.

Op www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen vindt u een filmpje over de wijze van in- en uitchecken.

Vergeten in te checken
De conducteur controleert met een handcomputer of u bent ingecheckt en of u in de juiste klasse zit. Als u bent vergeten in te checken, of u zit in de 1e klas met een 2e klas kaartje, dan bent u niet in het bezit van een geldig vervoerbewijs. De conducteur zal u dan een boete opleggen.

Overstappen op een andere trein
Zolang u reist met NS, hoeft u alleen op uw vertrekstation in en op uw eindstation uit te checken, ook als u overstapt. Stapt u over op een andere treinvervoerder, dan dient u eerst uit te checken bij een NS-kaartlezer, om vervolgens in te checken bij een paaltje van die andere vervoerder.

Reizen in bus, tram en metro
De 1 Dag Trein Vrij is niet geldig in bus, tram en metro. Hiervoor heeft u een apart vervoerbewijs nodig.

Waarvoor kunt u de treinkaarten gebruiken?
U kunt zelf bepalen waarvoor u de treinkaarten gebruikt. Dat kan bijvoorbeeld het bezoek aan de Nederlandse Veteranendag zijn of een reünie van uw voormalige eenheid. Voor een aantal gelegenheden kunt u extra treinkaarten aanvragen indien u daarvoor in aanmerking komt. Dat zijn de Veteranendagen van de Krijgsmachtdelen, de Indiëherdenking in Roermond en als u meeloopt in het defilé op de Nederlandse Veteranendag.

Geldigheid van uw kaart
De 1 Dag Trein Vrij heeft een beperkte geldigheid. De vervaldatum staat op de kaart. Op het moment dat u incheckt wordt de kaart geactiveerd. Op die dag kunt u onbeperkt reizen tot 04:00 uur de volgende ochtend. Daarna is de kaart niet meer bruikbaar. Ook na de vervaldatum is de kaart niet meer bruikbaar. In het nieuwe jaar kunt u weer nieuwe treinkaartjes aanvragen, ook als u nog kaartjes bezit die nog niet vervallen zijn.

Mocht u geen gebruik (meer) maken van de kaart(en), stuurt u deze dan retour aan het Veteraneninstituut. Gooit u de kaarten dus alstublieft niet weg! Terugsturen stelt het Veteraneninstituut namelijk in de gelegenheid de kaarten voor andere veteranen en aan hen gerelateerde doelen in te zetten. Uw ongebruikte kaarten kunt u (zonder postzegel) sturen aan:

Veteraneninstituut
Antwoordnummer 2028
3940 VB Doorn

Gebruikte treinkaarten en treinkaarten met een vervallen datum hoeft u niet terug te sturen.

Geld terug bij vertraging
Bij een vertraging die langer dan een half uur duurt heeft u recht op ‘Geld terug bij vertraging’ bij NS. U kunt een aanvraagformulier afhalen bij een NS-servicebalie, Kiosk en/of AH to go met NS-kaartverkoop. Of u kunt dit formulier aanvragen via 0900 – 202 11 63 (€0,10 p/m; op werkdagen tussen 08:00 uur en 22:00 uur). Wanneer er zich vertraging voordoet bij een andere vervoerder dan NS, verwijzen wij u naar de algemene vervoersvoorwaarden van de vervoerders Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia Transport.

Wat te doen met een defecte kaart?
Mocht uw kaart onverhoopt niet werken, dan worden de kosten voor een vervangend treinkaartje aan u vergoed. Daarvoor stuurt u de defecte dagkaart en het aangeschafte vervangend vervoerbewijs en/of het aankoopbewijs van een alternatieve OV-chipkaart onder vermelding van uw betaalgegevens naar onderstaand adres van NS Zakelijk.

Klantenservice NS Zakelijk
Postbus 2572
3500 GN Utrecht

Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met Klantenservice NS Zakelijk via 030 – 300 11 11 (op werkdagen, tussen 08:00 uur en 18:00 uur).

Bent u veteraan uit dienst en heeft u uw jaarlijkse treinkaarten nog niet ontvangen? Vul dan het formulier in.