20 april 2020
Home Nieuws Toen & Nu

Toen & Nu

De eerste hulptas van 1952 tot nu.

Toen
Eerste hulptas 1952–1976

In vliegtuigen maakte men in eerste instantie gebruik van tassen in plaats van zware, metalen verbandkisten. Dit om te voorkomen dat er bij een crash zware voorwerpen door de cockpit heen vlogen wat meer verwondingen zou veroorzaken. Deze tas werd met drukknopen bevestigd aan de achterwand van de cockpit van lichte vliegtuigen en helikopters. De eerste hulptas mocht alleen gebruikt worden bij noodgevallen.

  • De tas is van oorsprong een Amerikaans ontwerp.
  • De tas is gemaakt van canvas en heeft een waterdichte rubber coating.
  • De tas is afkomstig uit een Piper Cub en was destijds in gebruik bij de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV).
  • De tas is voorzien van een vakindeling voor het opbergen van genees- en verbandmiddelen en een verbandschaar.

Nu
Eerste hulpkit 1979 – nu

Deze medical kit maakt deel uit van de ACES II Survival Kit Container van een F-16-gevechtsvliegtuig en zit in de stoelzitting van de schietstoel. De overlevingsuitrusting van de piloot bestaat onder andere uit een dinghy, signaaluitrusting, drinkwater, noodrantsoen, noodradio, zakmes, fluit en lucifers. Dit wordt geleverd door het Militair Geneeskundig Logistiek Centrum (MGLC).

  • Het kistje – voorzien van een rood kruis – is makkelijk te openen door de klemsluitingen.
  • In deze kit zitten onder andere pijnstillers, diarreeremmers, ontsmettingsvloeistof, lippenpommade en tabletten tegen zeeziekte.
  • De piloot draagt zijn noodverband altijd op het lijf zodat hij bij een crash zijn wonden provisorisch kan verbinden.
  • Het doosje is van aluminium en waterdicht.